Permatang Pasir: Umno masih tercari-cari calon - Nizar Bravo!!!

Wednesday, August 12, 2009, Posted by Biaqpila at 12:41 AM

Mohd Sabri Said

Hari Penamaan calon dan hari pembuangan undi telah ditetapkan pada 17 dan 25 Ogos ini oleh Suruhanjaya Pilihan raya Malaysia (SPR) semalam tetapi Umno dan Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang masih meneropong siapakan calonya yang bakal diberikan amanah sebagai calon terbaik menentang calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat di Dewan Undangan Negeri (N11) Permatang Pasir.

Masing-masing melihat 'hang aku' siapakah yang bakal ditonjolkan sebagai calon BN kerana sepanjang tiga pilihan raya yang diadakan di Parlimen Permatang Pauh termasuk Pilihan raya Umum ke-12 lalu Umno ketandusan individu yang layak ditabalkan sebagai calon kerana rata-rata mempunyai masalah dan skandal peribadi.

Dua nama yang dikatakan top di kalangan Umno sekarang ialah Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian, Zaidi Said yang berasal daripada Tanjung Putus dan peguam muda, Rohaizat Othman yang sedang menapak nama tetapi tidak dicalonkan menentang Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Pilihan raya Kecil Penanti menentang, Dr Mansor Othman setelah Presiden Umno, Dato' Seri Najib Tun Razak bertukar menjadi dayus tidak memasuki pilihanraya berkenaan.

Dengar khabar, nama mereka telah diusung ke pengetahuan Dato' Seri Najib di Putrajaya dan menunggu masa dan ketikanya sahaja di umumkan.

Namun, selagi tidak diumumkan ramai kepimpinan Umno sendiri masih tidak percaya kerana boleh jadi di saat-saat akhir pertukaran boleh berlaku tambahan lagi kali ini Pilihan raya Kecil yang memerlukan ketokohan untuk menang di kubu kuat PAS.

Bagi memastikan jentera BN bergerak duit akan digunakan sepenuhnya kerana strateji itu berjaya mengumpan pengundi di Pilihan raya Kecil Manik Urai, Kelantan baru-baru ini sehingga PAS menang tipis di situ.

Bukan itu sahaja Puteri Umno juga dikatakan menumpukan pergerakan dengan memasuki berapa buah kampung di Tanjung Putus, Sama Gagah dan Kampung Petani dengan harapan memecah undi kerana bagi BN dapat mengurangkan majoriti pun sudah memadai.

Ketua Perhubungan Umno Negeri, Dato' Seri Zahidi Hamidi mesti tidak diam duduk kerana inilah kali pertama beliau menanggung tugasan pada Pilihan raya Kecil setelah dilantik oleh Najib selepas pertukaran jawatan nombor satu negara.

Walaupun PAS menang di semua sembilan Unit Peti Undi (UPU) tetapi harus mengandakan perancangan serta pengawasan rapi kerana pelbagai peristiwa boleh berlaku hasil tangan kotor Umno dan BN semata-mata mahu menguatkan kembali pengaruh mereka yang lemah.

Justeru itu, semua UPU iaitu Sama Gagah, Permatang Ara, Permatang Pauh, Bukit Indera Muda, Kampung Pelet, Kubang Semang, Tanah Liat, Cross Street dan Permatang Tengah mestilah bersedia dengan harapan menggunung untuk mengekalkan kemenangan agar kali ini tidak jatuh pula ke tangan Umno dan BN atau kurang undi yang ketara sepertimana yang terjadi di Manik Urai.

PAS hanya kalah di dua saluran, semua saluran satu iaitu di UPU Permatang Ara dengan tujuh undi manakala di UPU Bukit Indera Muda hanya 15 undi. Ini bermakna 39 saluran, PAS hanya kalah dua saluran sahaja.

Insya-Allah semua kekuatan dari seluruh Malaysia akan tiba lebih-lebih lagi di bulan Ramadan Al-Mubarak di mana sejarah membuktikan di bulan Ramadan kelebihan berada di pihak Islam walaupun siang hari berlapar namun berjaya mengalahkah musuh yang asyik mengejar dunia.

Currently have No Comment

Leave a Reply

IKLAN BANNER 505X90 px CUMA RM50 SEBULAN
SILA EMAIL KE dirzoom (at) yahoo.com